dilluns, 3 de juny del 2013

La recerca en comunicació


La recerca en comunicació té el seu origen en el període d’entreguerres. En aquesta primera etapa (anys 20-40) es segui el model de l’agulla hipodèrmica de Lasswell, el qual es basava en la teoria conductista (estímul-resposta). “Per Lasswell, els mitjans de comunicació eren concebuts com instruments de persuasió i propaganda, capaços de modelar comportaments, actitud i valors per una relació directa amb el públic” [1] En aquest primer periode els mitjans de comunicació eren considerats com a armes poderoses i persuasives d’influència directa sobre la població, i per tant, es creia que el receptor estava sotmés irremediablement a la mercè del comunicador. Aquesta creença estava molt present a causa de la propaganda política que es va utilitzar durant la primera Guerra Mundial i el fort impacte que va tenir sobre la població.

No obstant, posteriorment es dóna una segona etapa (anys 40-60) en la que deixa de dominar el paradigm de Lasswell per a passar a la teoria de l’exposició i percepció selectiva de Lazarsfeld i Katz. En aquesta etapa, predomina la teoria dels efectes limitats i es sosté que “és molt important conèixer la motivació, personalitat i actitud dels membres de l’audiència per a comprendre el tipus de sel.lecció que es fa dels continguts presents en els mitjans de comunicació de masses i els significats que se’ls atribueix[2] Els autors, a Los medios de comunicación de masas, el gusto popular y la acción social organizada, negaven que els mitjans de comunicació fossin tan poderosos com es creia, i afirmaven que tenien una influència limitada sobre actituds i comportaments polítics: “(…) Según nuestro parecer, y lo planteamos a manera de hispótesis, el papel social atribuido a los medios de comunicación de masas, por el solo hecho de que exiten, ha sido, por lo general, sobrevalorado (…) Es evidente que los medios de comunicación de masas llegan a un público enorme (…) Son, sin embargo, simples cifras de oferta y consumo, que no registran los efectos de los medios de comunicación de masas. Tienen un valor para mostrar lo que la gente hace, pero no para comprobar el impacto social y psicológico de los medios de comunicación de masas” [3]

 

[1] [2] BUSQUET, J., MEDINA, A., SORT, J., “La història de la recerca en comunicació”. Materials UOC: Mòdul 2. Mitjans de comunicació digital. Història i actualitat.

[3] LAZARSFELD,P., MERTON, R., Los medios de comunicación de masas, el gusto popular y la acción social organizada.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada