tag:blogger.com,1999:blog-38761875273132064722024-03-13T14:40:24.109-07:00Història i actualitat dels mitjans de comunicacióMónica Fernándezhttp://www.blogger.com/profile/09879786149043523761noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-3876187527313206472.post-18461700410307274292013-06-03T13:25:00.000-07:002013-06-03T13:25:08.627-07:00La revolució digital
<br />
<div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 10pt; text-align: justify;">
<span lang="ES-TRAD" style="mso-ansi-language: ES-TRAD;"><span style="font-family: Calibri;">La evolució dels mitjans de comunicació ha
estat lligada des dels seus inicis al desenvolupament tecnològic. Aquests han
anant evolucionant i fent-se, cada cop més, més assequibles i a l’abast de
tothom. Actualmet però, ens trobem inmersos en un entorn en el qual la
tecnologia digital és una realitat. <o:p></o:p></span></span></div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 10pt; text-align: justify;">
<span lang="ES-TRAD" style="mso-ansi-language: ES-TRAD;"><span style="font-family: Calibri;">“<i style="mso-bidi-font-style: normal;">La
revolució interactiva és la convergència de tres tecnologies tradicionals:
televisió, telefonia i informàtica. És a dir, que en un mateix mitjà es
fusionen ordinador, televisió, vídeo i telèfon, i que per un mateix cable
viatgen juntes dades, text, so i imatge</i>”.</span></span><span lang="ES-TRAD" style="font-family: "Arial","sans-serif"; font-size: 8pt; line-height: 115%; mso-ansi-language: EN-GB;"> </span><span style="font-family: Symbol; font-size: 8pt; line-height: 115%; mso-ansi-language: EN-GB; mso-ascii-font-family: Arial; mso-bidi-font-family: Arial; mso-char-type: symbol; mso-hansi-font-family: Arial; mso-symbol-font-family: Symbol;"><span style="mso-char-type: symbol; mso-symbol-font-family: Symbol;">[</span></span><span style="font-family: "Arial","sans-serif"; font-size: 8pt; line-height: 115%; mso-ansi-language: EN-GB;">1</span><span style="font-family: Symbol; font-size: 8pt; line-height: 115%; mso-ansi-language: EN-GB; mso-ascii-font-family: Arial; mso-bidi-font-family: Arial; mso-char-type: symbol; mso-hansi-font-family: Arial; mso-symbol-font-family: Symbol;"><span style="mso-char-type: symbol; mso-symbol-font-family: Symbol;">]</span></span><span style="font-family: "Arial","sans-serif"; font-size: 8pt; line-height: 115%; mso-ansi-language: EN-GB;"><o:p></o:p></span></div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 10pt; text-align: justify;">
<span lang="ES-TRAD" style="mso-ansi-language: ES-TRAD;"><span style="font-family: Calibri;">El desenvolupament de les tecnologies de la
informació i la innovació digital, ha influit i canviat la societat: des de la
manera de pensar de la gent, com es comunica, treballa i fins i tot es
comporta. Així, aquests canvis afecten directament al comportament de la
societat i els seus costums; des de la llar a la possibilitat de treballar des
de qualsevol lloc, permetent la possibilitat d’interactuar amb persones de
pràcticament qualsevol punt del planeta de manera immediata.<o:p></o:p></span></span></div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 10pt; text-align: justify;">
<span lang="ES-TRAD" style="mso-ansi-language: ES-TRAD;"><span style="font-family: Calibri;">No obstant, aquests canvis han arribat de
manera molt ràpida, tant que potser no ens hem adonat de tot el que implicaven.
I per això crec que en molst aspectes es necessari passar-se a pensar en les
conseqüències d’aquests i reflexionar sobre si és necessari canviar algunes
coses per tal d’adaptar-los correctament. Em refereixo per exemple al espais de
treball. Com comentava, ara és possible treballar des de qualsevol lloc,
connectar amb qualsevol de manera instantània, veure’s en vídeo en temps real,
parlar cara a cara sense necessitat d’estar en el mateix lloc. <o:p></o:p></span></span></div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 10pt; text-align: justify;">
<span lang="ES-TRAD" style="mso-ansi-language: ES-TRAD;"><span style="font-family: Calibri;">Personalment, crec que de vegades passem per
alt la capacitat d’adaptació de les diferents generacions a aquests canvis:
mentre que els més joves són natius digitals, els no tan joves són “digitals
adaptats”, no han nascut amb la tecnologia, sinó que s’han adaptat a ella. Així,
la generació actual que ronda els 35 ha passat més de la meitat de la seva vida
sense telèfon mòbil i Internet ni tan sols existia. Per tant, la manera en que
uns i altres viuen i comprenen la tecnologia no pot ser igual. Però no obstant
això, aquestes generacions tan diferents conviuen i comparteixen un mateix
espai i una mateixa societat.</span></span></div>
<span lang="ES-TRAD" style="mso-ansi-language: ES-TRAD;"><div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 10pt; text-align: justify;">
</div>
<div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 10pt; text-align: justify;">
</div>
<span style="font-family: Calibri;"><div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 10pt; text-align: justify;">
<span style="font-family: Times New Roman;">
</span></div>
<div class="Default" style="line-height: 150%; margin: 0cm 0cm 0pt; text-align: justify;">
<span style="font-family: Symbol; font-size: 8pt; line-height: 150%; mso-ascii-font-family: Arial; mso-char-type: symbol; mso-hansi-font-family: Arial; mso-symbol-font-family: Symbol;"><span style="mso-char-type: symbol; mso-symbol-font-family: Symbol;">[</span></span><span style="font-size: 8pt; line-height: 150%;"><span style="font-family: Arial;">1</span></span><span style="font-family: Symbol; font-size: 8pt; line-height: 150%; mso-ascii-font-family: Arial; mso-char-type: symbol; mso-hansi-font-family: Arial; mso-symbol-font-family: Symbol;"><span style="mso-char-type: symbol; mso-symbol-font-family: Symbol;">]</span></span><span style="font-family: Arial;"><span style="font-size: 8pt; line-height: 150%;"> </span><span style="font-size: 11pt; line-height: 150%;">CAMPO VIDAL, M., <i>Motors de la transformació del mapa de la
comunicació</i>. UOC<i> </i><o:p></o:p></span></span></div>
<div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 10pt; text-align: justify;">
</div>
</span><div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 10pt; text-align: justify;">
<span style="font-family: Times New Roman;">
<o:p></o:p></span></div>
</span><div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 10pt; text-align: justify;">
</div>
Mónica Fernándezhttp://www.blogger.com/profile/09879786149043523761noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3876187527313206472.post-58603660336502398682013-06-03T12:42:00.000-07:002013-06-03T12:42:04.296-07:00La recerca en comunicació
<br />
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin: 0cm 0cm 10pt;">
<span lang="ES-TRAD" style="color: #0d0d0d; font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ansi-language: ES-TRAD; mso-themecolor: text1; mso-themetint: 242;">La recerca en comunicació té el
seu origen en el període d’entreguerres. En aquesta primera etapa (anys 20-40)
es segui el model de l’agulla hipodèrmica de Lasswell, el qual es basava en la
teoria conductista (estímul-resposta). </span><i><span lang="CA" style="color: #0d0d0d; font-family: "Arial","sans-serif"; mso-themecolor: text1; mso-themetint: 242;">“Per Lasswell, els mitjans de comunicació eren concebuts com
instruments de persuasió i propaganda, capaços de modelar comportaments,
actitud i valors per una relació directa amb el públic”</span></i><span lang="CA" style="color: #0d0d0d; font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ansi-language: EN-GB; mso-themecolor: text1; mso-themetint: 242;"> </span><span style="color: #0d0d0d; font-family: Symbol; font-size: 8pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: EN-GB; mso-ascii-font-family: Arial; mso-bidi-font-family: Arial; mso-char-type: symbol; mso-hansi-font-family: Arial; mso-symbol-font-family: Symbol; mso-themecolor: text1; mso-themetint: 242;"><span style="mso-char-type: symbol; mso-symbol-font-family: Symbol;">[</span></span><span style="color: #0d0d0d; font-family: "Arial","sans-serif"; font-size: 8pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: EN-GB; mso-themecolor: text1; mso-themetint: 242;">1</span><span style="color: #0d0d0d; font-family: Symbol; font-size: 8pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: EN-GB; mso-ascii-font-family: Arial; mso-bidi-font-family: Arial; mso-char-type: symbol; mso-hansi-font-family: Arial; mso-symbol-font-family: Symbol; mso-themecolor: text1; mso-themetint: 242;"><span style="mso-char-type: symbol; mso-symbol-font-family: Symbol;">]</span></span><span style="color: #0d0d0d; font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ansi-language: EN-GB; mso-themecolor: text1; mso-themetint: 242;">
En aquest primer periode els mitjans de comunicació eren considerats com a
armes poderoses i persuasives d’influència directa sobre la població, i per
tant, es creia que el receptor estava sotmés irremediablement a la mercè del
comunicador. Aquesta creença estava molt present a causa de la propaganda
política que es va utilitzar durant la primera Guerra Mundial i el fort impacte
que va tenir sobre la població. <o:p></o:p></span></div>
<br />
<div class="Default" style="line-height: 150%; margin: 0cm 0cm 0pt;">
<span style="color: #0d0d0d; font-size: 11pt; line-height: 150%; mso-themecolor: text1; mso-themetint: 242;"><span style="font-family: Arial;">No
obstant, posteriorment es dóna una segona etapa (anys 40-60) en la que deixa de
dominar el paradigm de Lasswell per a passar a la teoria de l’exposició i
percepció selectiva de Lazarsfeld i Katz. En aquesta etapa, predomina la teoria
dels efectes limitats i es sosté que “<i>és molt important conèixer la
motivació, personalitat i actitud dels membres de l’audiència per a comprendre
el tipus de sel.lecció que es fa dels continguts presents en els mitjans de
comunicació de masses i els significats que se’ls atribueix</i>” </span></span><span style="color: #0d0d0d; font-family: Symbol; font-size: 8pt; line-height: 150%; mso-ascii-font-family: Arial; mso-char-type: symbol; mso-hansi-font-family: Arial; mso-symbol-font-family: Symbol; mso-themecolor: text1; mso-themetint: 242;"><span style="mso-char-type: symbol; mso-symbol-font-family: Symbol;">[</span></span><span style="color: #0d0d0d; font-size: 8pt; line-height: 150%; mso-themecolor: text1; mso-themetint: 242;"><span style="font-family: Arial;">2</span></span><span style="color: #0d0d0d; font-family: Symbol; font-size: 8pt; line-height: 150%; mso-ascii-font-family: Arial; mso-char-type: symbol; mso-hansi-font-family: Arial; mso-symbol-font-family: Symbol; mso-themecolor: text1; mso-themetint: 242;"><span style="mso-char-type: symbol; mso-symbol-font-family: Symbol;">]</span></span><span style="color: #0d0d0d; font-size: 11pt; line-height: 150%; mso-themecolor: text1; mso-themetint: 242;"><span style="font-family: Arial;"> Els autors, a <i>Los
medios de comunicación de masas, el gusto popular y la acción social organizada</i>,
negaven que els mitjans de comunicació fossin tan poderosos com es creia, i
afirmaven que tenien una influència limitada sobre actituds i comportaments
polítics: <i>“(…) Según nuestro parecer, y lo planteamos a manera de hispótesis,
el papel social atribuido a los medios de comunicación de masas, por el solo
hecho de que exiten, ha sido, por lo general, sobrevalorado (…) Es evidente que
los medios de comunicación de masas llegan a un público enorme (…) Son, sin
embargo, simples cifras de oferta y consumo, que no registran los efectos de
los medios de comunicación de masas. Tienen un valor para mostrar lo que la
gente hace, pero no para comprobar el impacto social y psicológico de los
medios de comunicación de masas” </i></span></span><span style="color: #0d0d0d; font-family: Symbol; font-size: 8pt; line-height: 150%; mso-ascii-font-family: Arial; mso-char-type: symbol; mso-hansi-font-family: Arial; mso-symbol-font-family: Symbol; mso-themecolor: text1; mso-themetint: 242;"><span style="mso-char-type: symbol; mso-symbol-font-family: Symbol;">[</span></span><span style="color: #0d0d0d; font-size: 8pt; line-height: 150%; mso-themecolor: text1; mso-themetint: 242;"><span style="font-family: Arial;">3</span></span><span style="color: #0d0d0d; font-family: Symbol; font-size: 8pt; line-height: 150%; mso-ascii-font-family: Arial; mso-char-type: symbol; mso-hansi-font-family: Arial; mso-symbol-font-family: Symbol; mso-themecolor: text1; mso-themetint: 242;"><span style="mso-char-type: symbol; mso-symbol-font-family: Symbol;">]</span></span><span style="color: #0d0d0d; font-size: 11pt; line-height: 150%; mso-themecolor: text1; mso-themetint: 242;"><o:p></o:p></span></div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin: 0cm 0cm 10pt;">
<i><span lang="CA" style="font-family: "Arial","sans-serif";"><o:p> </o:p></span></i></div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin: 0cm 0cm 10pt; mso-outline-level: 1;">
<span style="font-family: Symbol; font-size: 8pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: EN-GB; mso-ascii-font-family: Arial; mso-bidi-font-family: Arial; mso-char-type: symbol; mso-hansi-font-family: Arial; mso-symbol-font-family: Symbol;"><span style="mso-char-type: symbol; mso-symbol-font-family: Symbol;">[</span></span><span style="font-family: "Arial","sans-serif"; font-size: 8pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: EN-GB;">1</span><span style="font-family: Symbol; font-size: 8pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: EN-GB; mso-ascii-font-family: Arial; mso-bidi-font-family: Arial; mso-char-type: symbol; mso-hansi-font-family: Arial; mso-symbol-font-family: Symbol;"><span style="mso-char-type: symbol; mso-symbol-font-family: Symbol;">]</span></span><span style="font-family: "Arial","sans-serif"; font-size: 8pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: EN-GB;"> </span><span style="font-family: Symbol; font-size: 8pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: EN-GB; mso-ascii-font-family: Arial; mso-bidi-font-family: Arial; mso-char-type: symbol; mso-hansi-font-family: Arial; mso-symbol-font-family: Symbol;"><span style="mso-char-type: symbol; mso-symbol-font-family: Symbol;">[</span></span><span style="font-family: "Arial","sans-serif"; font-size: 8pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: EN-GB;">2</span><span style="font-family: Symbol; font-size: 8pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: EN-GB; mso-ascii-font-family: Arial; mso-bidi-font-family: Arial; mso-char-type: symbol; mso-hansi-font-family: Arial; mso-symbol-font-family: Symbol;"><span style="mso-char-type: symbol; mso-symbol-font-family: Symbol;">]</span></span><span style="font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ansi-language: EN-GB;"> </span><span lang="CA" style="font-family: "Arial","sans-serif";">BUSQUET,
J., MEDINA, A., SORT, J., “<i style="mso-bidi-font-style: normal;">La història de
la recerca en comunicació”. </i>Materials UOC: <i style="mso-bidi-font-style: normal;">Mòdul 2. Mitjans de comunicació digital. Història i actualitat. <o:p></o:p></i></span></div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 10pt;">
<span style="font-family: Symbol; font-size: 8pt; line-height: 115%; mso-ansi-language: EN-GB; mso-ascii-font-family: Arial; mso-bidi-font-family: Arial; mso-char-type: symbol; mso-hansi-font-family: Arial; mso-symbol-font-family: Symbol;"><span style="mso-char-type: symbol; mso-symbol-font-family: Symbol;">[</span></span><span style="font-family: "Arial","sans-serif"; font-size: 8pt; line-height: 115%; mso-ansi-language: EN-GB;">3</span><span style="font-family: Symbol; font-size: 8pt; line-height: 115%; mso-ansi-language: EN-GB; mso-ascii-font-family: Arial; mso-bidi-font-family: Arial; mso-char-type: symbol; mso-hansi-font-family: Arial; mso-symbol-font-family: Symbol;"><span style="mso-char-type: symbol; mso-symbol-font-family: Symbol;">]</span></span><span style="font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ansi-language: EN-GB;"> </span><span lang="CA" style="font-family: "Arial","sans-serif";">LAZARSFELD,P.,
MERTON, R., <i style="mso-bidi-font-style: normal;">Los medios de comunicación de
masas, el gusto popular y la acción social organizada.</i></span><span lang="ES-TRAD" style="mso-ansi-language: ES-TRAD;"><o:p></o:p></span></div>
Mónica Fernándezhttp://www.blogger.com/profile/09879786149043523761noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3876187527313206472.post-81003686642203821532013-06-03T07:39:00.003-07:002013-06-03T12:31:56.783-07:00La teoria funcionalista de la comunicació <br />
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin: 0cm 0cm 10pt;">
<span lang="ES-TRAD" style="font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ansi-language: ES-TRAD;">La teoria
funcionalista de la comunicació neix a principis del segle XX de la mà de
Harold Lasswell, un dels pares de la comunicació de masses. Està</span><span lang="ES" style="font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ansi-language: ES; mso-bidi-font-style: italic;"> estretament associada a la<i> mass communication
research, </i>la qual </span><span lang="CA" style="font-family: "Arial","sans-serif";">pretendria
analitzar els efectes socials, culturals i psicològics dels missatges
transmesos a través dels mitjans de comunicació massius.</span><span lang="CA" style="font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ansi-language: ES; mso-bidi-font-style: italic;"> </span><span lang="ES" style="font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ansi-language: ES;"><o:p></o:p></span></div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin: 0cm 0cm 10pt;">
<i><span lang="ES" style="font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ansi-language: ES;">“(…) el funcionalisme considera que
la societat és bàsicament un conjunt de parts – institucions, creences, valors,
costums, normes, etc.- interrrelacionades, cada una de les quals té una
finalitat concreta. Cap d’aquestes parts, tant pel que fa a la seva existència
com al seu funcionament, no es poden comprendre si les prenem de manera
separada del conjunt”</span></i><span lang="ES" style="font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ansi-language: EN-GB;"> </span><span style="font-family: Symbol; font-size: 8pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: EN-GB; mso-ascii-font-family: Arial; mso-bidi-font-family: Arial; mso-char-type: symbol; mso-hansi-font-family: Arial; mso-symbol-font-family: Symbol;"><span style="mso-char-type: symbol; mso-symbol-font-family: Symbol;">[</span></span><span style="font-family: "Arial","sans-serif"; font-size: 8pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: EN-GB;">1</span><span style="font-family: Symbol; font-size: 8pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: EN-GB; mso-ascii-font-family: Arial; mso-bidi-font-family: Arial; mso-char-type: symbol; mso-hansi-font-family: Arial; mso-symbol-font-family: Symbol;"><span style="mso-char-type: symbol; mso-symbol-font-family: Symbol;">]</span></span><i><span lang="ES" style="font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ansi-language: ES;"><o:p></o:p></span></i></div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin: 0cm 0cm 10pt;">
<span lang="ES" style="font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ansi-language: ES; mso-bidi-font-style: italic;">Així, el funcionalisme tracta sobre el poder dels mitjans de comunicació sobre la
societat, afirmant que els mitjans de comunicació sempre tenen la intenció
d’obtenir un efecte sobre el receptor, intentant persuadir als
espectadors.<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>Per tant, aquesta teoria es
centrarà en investigar la capacitat dels mitjans per relitzar les seves
funcions (conducta dels receptors, interessos de l’audiència, poder i efecte
dels mitjans). </span><span style="font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ansi-language: EN-GB;"><o:p></o:p></span></div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin: 0cm 0cm 10pt;">
<i><span lang="ES" style="font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ansi-language: ES;">“Els plantejament funcionalista
aplicat als estudis de la comunicació comporta analitzar si els mitjans de
comunicació de massa, entessos com un subsitema social, promouen la integració
del sistema social o si, contrariament, en fomenten la desintegració o
atomització.”</span></i><span lang="ES" style="font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ansi-language: EN-GB;"> </span><span style="font-family: Symbol; font-size: 8pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: EN-GB; mso-ascii-font-family: Arial; mso-bidi-font-family: Arial; mso-char-type: symbol; mso-hansi-font-family: Arial; mso-symbol-font-family: Symbol;"><span style="mso-char-type: symbol; mso-symbol-font-family: Symbol;">[</span></span><span style="font-family: "Arial","sans-serif"; font-size: 8pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: EN-GB;">2</span><span style="font-family: Symbol; font-size: 8pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: EN-GB; mso-ascii-font-family: Arial; mso-bidi-font-family: Arial; mso-char-type: symbol; mso-hansi-font-family: Arial; mso-symbol-font-family: Symbol;"><span style="mso-char-type: symbol; mso-symbol-font-family: Symbol;">]</span></span><span style="font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ansi-language: EN-GB;"><o:p></o:p></span></div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="background: white; line-height: 150%; margin: 0cm 0cm 10pt; mso-margin-top-alt: auto;">
<span style="font-family: Symbol; font-size: 8pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: EN-GB; mso-ascii-font-family: Arial; mso-bidi-font-family: Arial; mso-char-type: symbol; mso-hansi-font-family: Arial; mso-symbol-font-family: Symbol;"><span style="mso-char-type: symbol; mso-symbol-font-family: Symbol;">[</span></span><span style="font-family: "Arial","sans-serif"; font-size: 8pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: EN-GB;">1</span><span style="font-family: Symbol; font-size: 8pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: EN-GB; mso-ascii-font-family: Arial; mso-bidi-font-family: Arial; mso-char-type: symbol; mso-hansi-font-family: Arial; mso-symbol-font-family: Symbol;"><span style="mso-char-type: symbol; mso-symbol-font-family: Symbol;">]</span></span><span style="font-family: Symbol; font-size: 8pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: EN-GB; mso-ascii-font-family: Arial; mso-bidi-font-family: Arial; mso-char-type: symbol; mso-hansi-font-family: Arial; mso-symbol-font-family: Symbol;"><span style="mso-char-type: symbol; mso-symbol-font-family: Symbol;">[</span></span><span style="font-family: "Arial","sans-serif"; font-size: 8pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: EN-GB;">2</span><span style="font-family: Symbol; font-size: 8pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: EN-GB; mso-ascii-font-family: Arial; mso-bidi-font-family: Arial; mso-char-type: symbol; mso-hansi-font-family: Arial; mso-symbol-font-family: Symbol;"><span style="mso-char-type: symbol; mso-symbol-font-family: Symbol;">]</span></span><span style="font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ansi-language: EN-GB;"> BUSQUET, J.,
MEDINA., A., SORT, J.,<i style="mso-bidi-font-style: normal;"> La recerca
comunicativa. Principals escoles i tradicions.</i> UOC</span><span lang="CA" style="font-family: "Arial","sans-serif"; mso-fareast-font-family: "Times New Roman"; mso-fareast-language: EN-GB;"><o:p></o:p></span></div>
Mónica Fernándezhttp://www.blogger.com/profile/09879786149043523761noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3876187527313206472.post-21644234854860954392013-04-18T08:29:00.000-07:002013-06-03T12:33:23.326-07:00Adorno i Horkheimer, La industria cultural: Ilustración como engaño de masas<div style="text-align: justify;">
</div>
<div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 10pt; text-align: justify;">
<b style="mso-bidi-font-weight: normal;"><span lang="ES-TRAD" style="font-family: "Arial","sans-serif"; font-size: 12pt; line-height: 115%; mso-ansi-language: ES-TRAD;"><span style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;"><span style="color: #fff2cc;"><i style="mso-bidi-font-style: normal;"><o:p></o:p></i></span></span></span></b> </div>
<div style="text-align: justify;">
<span style="color: #fff2cc; font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;"></span> </div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin: 0cm 0cm 10pt; text-align: justify;">
<span style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;"><span style="color: #fff2cc;"><span class="fnt112"><span lang="CA" style="font-family: "Arial","sans-serif";">Theodor Adorno i Max Horkheimer van
ser filòsofs i pensadors alemanys, membres de la Escola de Frankfurt, els quals
van escriure de forma conjunta l´article </span></span><i style="mso-bidi-font-style: normal;"><span lang="ES" style="font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ansi-language: ES;">“La industria cultural. Ilustración como engaño de masas”</span></i><span lang="ES" style="font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ansi-language: ES;">, publicat
al llibre <i style="mso-bidi-font-style: normal;">Dialectica de la Ilustración</i>
(<i>Dialektik der Aufklärung</i>), el 1947. Un article que és una crítica a la
funció dels mitjans de comunicació de la época (post Segona Guerra Mundial) i a
on els autors introdueixen el concepte d’“indústria cultural”, amb el que
defineixen la progresiva valorització i mercantilització de la cultura i a on manifesten
el seu desencantament respecte el marxisme i la societat il.lustrada.<o:p></o:p></span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;">
<span style="color: #fff2cc; font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;">
</span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin: 0cm 0cm 10pt; text-align: justify;">
<span style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;"><span style="color: #fff2cc;"><strong><span lang="CA" style="font-family: "Arial","sans-serif"; font-weight: normal; mso-bidi-font-weight: bold;">D’aquesta manera, d’una banda els autors fan servir el terme d’ indústria
cultural per construir una crítica</span></strong><span class="fnt112"><span lang="CA" style="font-family: "Arial","sans-serif";"> (des d’una perspectiva
marxista) </span></span><strong><span lang="CA" style="font-family: "Arial","sans-serif"; font-weight: normal; mso-bidi-font-weight: bold;">a la producció en serie de
cultura, és a dir, reproduint el model industrial </span></strong><span class="fnt112"><span lang="CA" style="font-family: "Arial","sans-serif";">, i entenent
aquest model com una forma d’estendre i d'introduir els valors de la classe
dominant a les classes populars. D’altra banda, Adorno i horkheimer <span style="mso-spacerun: yes;"> </span></span></span><span lang="ES" style="font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ansi-language: ES;">denuncien la manipulació de la
conciència de les mases, i critiquen com a través d´una indústria de la cultura
es fa cada cop més difícil qualsevol pensament crític. <o:p></o:p></span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;">
<span style="color: #fff2cc; font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;">
</span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin: 0cm 0cm 10pt; text-align: justify;">
<span lang="ES" style="font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ansi-language: ES;"><span style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;"><span style="color: #fff2cc;">Sostenen que la indústria cultural
impedeix la formació d´individus autònoms e independents, capaços de jutjar
conscientment.Afirmen que l´home es troba dins d´una societat que el manipula ,
segons els seus interessos, a través dels mitjans de comunicació i es plantejen
l´impacte dels medis de comunicació en la societat:<o:p></o:p></span></span></span></div>
<div style="text-align: center;">
<span style="color: #fff2cc; font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;">
</span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin: 0cm 0cm 10pt; mso-margin-bottom-alt: auto; mso-margin-top-alt: auto; mso-outline-level: 1; text-align: justify;">
<span style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;"><span style="color: #fff2cc;"><i style="mso-bidi-font-style: normal;"><span lang="ES" style="font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ansi-language: ES;">“El cine y la radio no necesitan ya darse como arte. La
verdad de que no son sino negocio les sirve de ideología que debe legitimar la
porquería que producen deliberadamente. Se autodefinen como industrias, y las
cifras publicadas de los sueldos de sus directores generales eliminan toda duda
respecto a la necesidad social de sus productos “ </span></i><span style="color: black; font-family: Symbol; mso-ansi-language: EN-GB; mso-ascii-font-family: Arial; mso-bidi-font-family: Arial; mso-char-type: symbol; mso-hansi-font-family: Arial; mso-symbol-font-family: Symbol;"><span style="mso-char-type: symbol; mso-symbol-font-family: Symbol;">[1</span></span><span style="color: black; font-family: Symbol; mso-ansi-language: EN-GB; mso-ascii-font-family: Arial; mso-bidi-font-family: Arial; mso-char-type: symbol; mso-hansi-font-family: Arial; mso-symbol-font-family: Symbol;"><span style="mso-char-type: symbol; mso-symbol-font-family: Symbol;">]</span></span><i style="mso-bidi-font-style: normal;"><span lang="ES" style="font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ansi-language: ES;"><o:p></o:p></span></i></span></span></div>
<div style="text-align: center;">
<span style="color: #fff2cc; font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;">
</span></div>
<div class="BodyText21" style="line-height: 150%; margin: 0cm 0cm 0pt; text-align: center; text-indent: 0cm;">
<span style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;"><span style="color: #fff2cc;"><i style="mso-bidi-font-style: normal;"><span lang="ES-TRAD" style="font-family: "Arial","sans-serif"; line-height: 150%;">“El
consumidor no es soberano, como la industria cultural desearía hacer creer, no
es su sujeto sino su objeto”. </span></i><span style="color: black; font-family: Symbol; font-size: 11pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: EN-GB; mso-ascii-font-family: Arial; mso-bidi-font-family: Arial; mso-char-type: symbol; mso-hansi-font-family: Arial; mso-symbol-font-family: Symbol;"><span style="mso-char-type: symbol; mso-symbol-font-family: Symbol;">[2</span></span><span style="color: black; font-family: Symbol; font-size: 11pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: EN-GB; mso-ascii-font-family: Arial; mso-bidi-font-family: Arial; mso-char-type: symbol; mso-hansi-font-family: Arial; mso-symbol-font-family: Symbol;"><span style="mso-char-type: symbol; mso-symbol-font-family: Symbol;">]</span></span></span></span><br />
<span style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;"><span style="color: #fff2cc;"><span style="color: black; font-family: "Arial","sans-serif"; font-size: 11pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: EN-GB;"><o:p></o:p></span></span></span> </div>
<div style="text-align: center;">
<span style="color: #fff2cc; font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;">
</span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin: 0cm 0cm 10pt; mso-margin-bottom-alt: auto; mso-margin-top-alt: auto; mso-outline-level: 1; text-align: justify;">
<span style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;"><span lang="ES" style="color: #fff2cc; font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ansi-language: ES;">D’igual forma, sostenen que la indústria cultural es
presenta com una modalitat moderna, adoptada pels medis de comunicació de mases,
per a la producció de les seves obres. Comparen la indústria cultural amb la
producció de la mercancia capitalista de la societat industrial (producció en
serie, poca qualitat, enfocada a un públic masiu i poc exigent). Així doncs, critiquen
la estandarització i afirmen que la indústria cultural generalitza tot, i que
al produir els productes en masa, iguala tots els productes sense cap
diferenciació, anulant també l´autonomía, la capacitat reflexiva i crítica dels
receptors.</span><span style="color: black; font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ansi-language: EN-GB;"><o:p></o:p></span></span></div>
<div style="text-align: justify;">
<span style="color: #fff2cc; font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;">
</span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin: 0cm 0cm 10pt; mso-margin-bottom-alt: auto; mso-margin-top-alt: auto; mso-outline-level: 1; text-align: justify;">
<span style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;"><span style="color: #fff2cc;"><i style="mso-bidi-font-style: normal;"><span lang="ES" style="font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ansi-language: ES;">“La racionalidad técnica es hoy la racionalidad del
dominio mismo. Es el carácter coactivo de la sociedad alienada de sí misma” </span></i><span style="color: black; font-family: Symbol; mso-ansi-language: EN-GB; mso-ascii-font-family: Arial; mso-bidi-font-family: Arial; mso-char-type: symbol; mso-hansi-font-family: Arial; mso-symbol-font-family: Symbol;"><span style="mso-char-type: symbol; mso-symbol-font-family: Symbol;">[</span></span><span style="color: black; font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ansi-language: EN-GB;">3</span><span style="color: black; font-family: Symbol; mso-ansi-language: EN-GB; mso-ascii-font-family: Arial; mso-bidi-font-family: Arial; mso-char-type: symbol; mso-hansi-font-family: Arial; mso-symbol-font-family: Symbol;"><span style="mso-char-type: symbol; mso-symbol-font-family: Symbol;">]</span></span><span style="color: black; font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ansi-language: EN-GB;"><o:p></o:p></span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;">
<span style="color: #fff2cc; font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;">
</span></div>
<span style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;"><span style="color: #fff2cc; font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ansi-language: EN-GB;"><o:p></o:p></span></span><br />
<div style="text-align: justify;">
<span style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;"><span style="color: #fff2cc; font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ansi-language: EN-GB;"> </span></span></div>
<span style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;"><span style="color: black; font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ansi-language: EN-GB;"><span style="color: #fff2cc;">
</span></span></span><br />
<div style="text-align: justify;">
<span style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;"><span style="color: black; font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ansi-language: EN-GB;"><span style="color: #fff2cc;">Així doncs, Adorno I Horkheimer en el seu article critiquen les produccions culturals difundides pels medis massius de comunicació, considerant que l'art en la societat de masses és només una font de gratificació per a ser consumida,.</span></span></span></div>
<span style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;"><span style="color: black; font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ansi-language: EN-GB;">
<span style="color: #fff2cc;">
</span></span></span><br />
<div style="text-align: justify;">
<span style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;"><span style="color: black; font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ansi-language: EN-GB;"><span style="font-family: Times New Roman;"></span><span style="color: #fff2cc;"> </span></span></span></div>
<span style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;"><span style="color: black; font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ansi-language: EN-GB;">
<span style="color: #fff2cc;">
</span></span></span><div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin: 0cm 0cm 10pt; text-align: justify;">
<span style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;"><span style="color: black; font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ansi-language: EN-GB;"><span style="color: #fff2cc;"> </span></span></span></div>
<span style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;"><span style="color: black; font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ansi-language: EN-GB;">
<span style="color: #fff2cc;">
</span></span><div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin: 0cm 0cm 10pt; text-align: justify;">
<span style="color: #fff2cc;"> </span></div>
<span style="color: #fff2cc;">
<br />
</span><div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin: 0cm 0cm 10pt; text-align: justify;">
</div>
<span style="color: #fff2cc;">
<br />
</span></span><span style="color: #fff2cc;"></span><br />
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin: 0cm 0cm 10pt; text-align: justify;">
<span style="color: #fff2cc;"></span><br /></div>
<b style="mso-bidi-font-weight: normal;"><span style="font-family: "Arial","sans-serif"; font-size: 14pt; line-height: 115%; mso-ansi-language: EN-GB;"><span style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;"><span style="color: #fff2cc;">Referències<o:p></o:p></span></span></span></b><br />
<div style="text-align: justify;">
<span style="color: #fff2cc; font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;">
</span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin: 0cm 0cm 10pt; mso-margin-bottom-alt: auto; mso-margin-top-alt: auto; mso-outline-level: 1; text-align: justify;">
<span style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;"><span style="color: #fff2cc;"><span style="color: black; font-family: Symbol; mso-ansi-language: EN-GB; mso-ascii-font-family: Arial; mso-bidi-font-family: Arial; mso-char-type: symbol; mso-hansi-font-family: Arial; mso-symbol-font-family: Symbol;"><span style="mso-char-type: symbol; mso-symbol-font-family: Symbol;">[</span></span><span style="color: black; font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ansi-language: EN-GB;">1</span><span style="color: black; font-family: Symbol; mso-ansi-language: EN-GB; mso-ascii-font-family: Arial; mso-bidi-font-family: Arial; mso-char-type: symbol; mso-hansi-font-family: Arial; mso-symbol-font-family: Symbol;"><span style="mso-char-type: symbol; mso-symbol-font-family: Symbol;">]</span></span><strong><span style="font-family: "Arial","sans-serif";"> </span></strong><span style="color: black; font-family: Symbol; mso-ansi-language: EN-GB; mso-ascii-font-family: Arial; mso-bidi-font-family: Arial; mso-char-type: symbol; mso-hansi-font-family: Arial; mso-symbol-font-family: Symbol;"><span style="mso-char-type: symbol; mso-symbol-font-family: Symbol;">[</span></span><span style="color: black; font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ansi-language: EN-GB;">2</span><span style="color: black; font-family: Symbol; mso-ansi-language: EN-GB; mso-ascii-font-family: Arial; mso-bidi-font-family: Arial; mso-char-type: symbol; mso-hansi-font-family: Arial; mso-symbol-font-family: Symbol;"><span style="mso-char-type: symbol; mso-symbol-font-family: Symbol;">]</span></span><strong><span style="font-family: "Arial","sans-serif";"> </span></strong><span style="color: black; font-family: Symbol; mso-ansi-language: EN-GB; mso-ascii-font-family: Arial; mso-bidi-font-family: Arial; mso-char-type: symbol; mso-hansi-font-family: Arial; mso-symbol-font-family: Symbol;"><span style="mso-char-type: symbol; mso-symbol-font-family: Symbol;">[</span></span><span style="color: black; font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ansi-language: EN-GB;">3</span><span style="color: black; font-family: Symbol; mso-ansi-language: EN-GB; mso-ascii-font-family: Arial; mso-bidi-font-family: Arial; mso-char-type: symbol; mso-hansi-font-family: Arial; mso-symbol-font-family: Symbol;"><span style="mso-char-type: symbol; mso-symbol-font-family: Symbol;">]</span></span><strong><span style="font-family: "Arial","sans-serif";"> <span lang="CA">ADORNO, T., HORKHEINER,
M., <i style="mso-bidi-font-style: normal;">Dialéctica de la Ilustración. </i></span></span></strong><i style="mso-bidi-font-style: normal;"><span lang="ES" style="font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ansi-language: ES;">“La industria cultural. Ilustración como engaño de masas”<o:p></o:p></span></i></span></span></div>
Mónica Fernándezhttp://www.blogger.com/profile/09879786149043523761noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3876187527313206472.post-47222880983091250732013-04-02T10:27:00.001-07:002013-06-03T12:34:43.085-07:00Els mitjans de comunicació: història<br />
<div style="line-height: 150%;">
<span lang="ES" style="font-family: "Arial","sans-serif"; line-height: 150%; mso-ansi-language: ES;">Al llarg de la
història l'ésser humà ha creat diferents tipus de mitjans per comunicar-se. Partint
de la primera era en que es comunicaven amb senyals i signes, per passar a la
primera comunicació a distància mitjançant els senyals de fum. L'escriptura
sens dubte va ser un pas fonamental en el desenvolupament del progrés humà,
primer amb manuscrits i molts anys després amb l'impremta, al segle XV. L'aparició
de llibres va afavorir la comunicació i al segle XVI, gràcies a les impremtes
mòbils era possible reproduir milers de llibres en diversos idiomes. També va
fer possible la divulgació de contingut informatiu a través de diaris, els
quals es van començar a publicar en Europa occidental. <o:p></o:p></span></div>
<br />
<div style="line-height: 150%;">
<span lang="ES" style="font-family: "Arial","sans-serif"; line-height: 150%; mso-ansi-language: ES;">Al segle IXX
comencen els primer mitjans de comunicació a distància instantanis, amb
l'invent del telègraf i el codi <em>morse</em> (Samuel Morse, 1844). Més tard, Graham
Bell inventaria el telèfon al 1876, el qual permetia transmetre i reproduir la
veu humana a distància. A partir de la primera dècada del segle XX i gràcies
als avenços tecnològics, es va generalitzar la ràdio, i als anys 50 la
televisió va passar a ser el medi de comunicació (i entreteniment) per
excel.lència. Aquests dos mitjans es consideren els primers <i style="mso-bidi-font-style: normal;">mass media, </i>és a dir, els primers
mitjans de comunicació que permetien una difusió col.lectiva de continguts, els
quals són rebuts de forma simultània per una gran audiència. <span style="mso-spacerun: yes;"> </span><o:p></o:p></span></div>
<br />
<div style="line-height: 150%;">
<span lang="ES" style="font-family: "Arial","sans-serif"; line-height: 150%; mso-ansi-language: ES;">Posteriorment, Internet
va revolucionar el món de les comunicacions: un mitjà de comunicació que
permet comunicar-se i expressar-se, compartir o accedir a informació de
manera instantània des de qualsevol lloc del món. Un mitjà que permet l'accés a una quantitat infinita d'informació i que permet connectar-se de manera instantània amb qualsevol part del món; un pilar bàsic per a l'era de la globalització.</span></div>
<div style="line-height: 150%;">
<span lang="ES" style="font-family: "Arial","sans-serif"; line-height: 150%; mso-ansi-language: ES;"></span> </div>
<div style="line-height: 150%;">
<span lang="ES" style="font-family: "Arial","sans-serif"; line-height: 150%; mso-ansi-language: ES;"><span lang="ES-TRAD" style="font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ansi-language: ES-TRAD;">Veieu aquest interessant vídeo sobre els mitjans de comunicació i la seva història. Es tracta d'un anunci de Carphone Warehouse, però que mostra de manera molt senzilla i gràfica la evolució dels mitjans de comunicació en la història de la humanitat:<o:p></o:p></span><o:p></o:p></span></div>
<span style="font-size: x-small;">
</span><br />
<div class="separator" style="clear: both; text-align: center;">
<iframe allowfullscreen='allowfullscreen' webkitallowfullscreen='webkitallowfullscreen' mozallowfullscreen='mozallowfullscreen' width='320' height='266' src='https://www.youtube.com/embed/WfCUxeQ2VSE?feature=player_embedded' frameborder='0'></iframe></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin: 0cm 0cm 10pt;">
<span lang="ES-TRAD" style="font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ansi-language: ES-TRAD;"><span style="font-size: x-small;"><o:p></o:p></span></span> </div>
<br />
<br />
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin: 0cm 0cm 10pt;">
<span lang="ES-TRAD" style="font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ansi-language: ES-TRAD;"><a href="http://www.youtube.com/watch?v=WfCUxeQ2VSE"><span style="color: blue;"></span></a><o:p></o:p></span> </div>
Mónica Fernándezhttp://www.blogger.com/profile/09879786149043523761noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3876187527313206472.post-10455875484374885522013-04-02T08:28:00.000-07:002013-06-03T12:35:01.328-07:00La societat de la informació<br />
<div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 10pt;">
<span lang="ES-TRAD" style="mso-ansi-language: ES-TRAD;"><span style="font-family: Calibri;">El concepte
de societat de la informació és controvertit. Hi han distintes versions i
opinions al respecte, però tot i que no hi ha un consens en una definició
universalment acceptada, genèricament es podria dir que és la societat vista
com la successora de la societat industrial. La majoria d´autors coincideixen en
dir que cap als anys 70, es va produir un important canvi en la manera en que
funcionava la societat, passant del sector industrial al sector serveis.<o:p></o:p></span></span></div>
<div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 10pt;">
<span lang="ES-TRAD" style="mso-ansi-language: ES-TRAD;"><span style="font-family: Calibri;">De manera
global, es podria dir que en la societat de la informació les persones reben una
gran quantitat d'informació, la qual, gràcies als avenços tecnològics, arriba a
través de múltiples vies i formats. D'altra banda, es caracteritza també per
ser una societat globalitzada, la qual està interconnectada gràcies a la xarxa
d'Internet.<o:p></o:p></span></span></div>
<div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 10pt;">
<span lang="ES-TRAD" style="mso-ansi-language: ES-TRAD;"><span style="font-family: Calibri;">Avui
dia existeixen una gran multiplicitat de codis a través dels quals es pot rebre
informació. Els mitjans de comunicació ja fa temps que van deixar de ser
únicament la ràdio i la televisió. Ara, els mitjans de comunicació tenen
múltiples formats i codis, els quals permeten noves vies i maneres més immediates
i interactives de comunicar-nos.</span></span></div>
<div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 10pt;">
<span lang="ES-TRAD" style="mso-ansi-language: ES-TRAD;"><span style="font-family: Calibri;"><span lang="ES-TRAD" style="mso-ansi-language: ES-TRAD;"><span style="font-family: Calibri;">Us deixo un link a un vídeo que m'ha semblat interessant i que explica de manera senzilla les característiques de la societat de la informació i dels seus orígens:<o:p></o:p></span></span><o:p></o:p></span></span></div>
<div class="separator" style="clear: both; text-align: center;">
<iframe allowfullscreen='allowfullscreen' webkitallowfullscreen='webkitallowfullscreen' mozallowfullscreen='mozallowfullscreen' width='320' height='266' src='https://www.youtube.com/embed/CzYzVXxbAoA?feature=player_embedded' frameborder='0'></iframe></div>
<div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 10pt;">
<span lang="ES-TRAD" style="mso-ansi-language: ES-TRAD;"><span style="font-family: Calibri;"><o:p></o:p></span></span> </div>
Mónica Fernándezhttp://www.blogger.com/profile/09879786149043523761noreply@blogger.com0